Eduard Joanes i PANTAIX
Eduard Joanes va nàixer a la Ribera en Benifaió un 18 d’agost de l'any 1955.
De petit ja sentia fascinació per tot allò que fes sorolls de qualsevol mena i quedava embadalit quan des de el terrat on la seva mare estenia la roba podia escoltar assajar la banda de la creu roja a l’escola pública que hi havia darrera de la seva casa.
![]() | |
Zeus 1973 |

Entre els musics moderns que assajaven hi eren, el Roque Esparza, i el Bernardino de Bernardino i son grup, l’experiència fou tal que mai més l’oblidaria. Aquella màgia sonora penetrà al seu interior, i des de aleshores cervell i ànima ja no podran viure sense ella. Així , de mica en mica, passaren les nits d’estiu i l’afició a la música, arrelà dintre d’ell. Quan venia la calor, com tanta gent de Benifaió i Alginet, anava amb la seva família, a l’Almaguer i allí va sentir per primera vegada les cançons populars que cantaven a les nits d’estiu sota les estrelles i a la llum del carburo el tio Baló i la Murga.
![]() |
TEA (PACOS i JOANES) 1976 |
Els anys van passant i entre cançons, sopars d’estiu, l’institut, els amics, fins que un dia allà pels anys 70 va substituir el guitarrista d’un grup de Silla. Fou la primera experiència en el món de la faràndula i ja no va poder deixar-lo mai més. Amb el seu amic Paco Rosa duien grups alternatius i si calia es substituïen l’un a l’altre per tal de complir amb els compromisos amb els grups-orquestra. Aquell estiu fou molt profitós en tots els sentits. Fou l’any de les primeres guitarres elèctriques i els primers amplificadors pagats amb l’esforç de nits i nits de concerts i balls als pobles de la comarca, dels primers intents de recrear als grups admirats els Zèppelin, Credence, Rollings i Beatles, Uriah Heep, Cream... i més endavant vindrien els Yes, EL&P, Focus, Gènesis... i tot això barrejat amb la nova cançó. De mica en mica els gustos anglosaxons i moderns del moment van diluint-se amb els propis de la terra.

En 1976 forma el grup Cendra amb Toni, Sales Morant i el Nano. Són pioners en fer, el que aleshores anomenaven roc-simfònic, en valencià. D’aquell projecte quedà enregistrat un disc senzill als estudis Tabalet on el mateix Tonipep (productor de la Taba) va interpretar uns arranjaments al piano i que seria la bestreta del LP que ja tenien enllestit. Les cançons són "Cendra" i "Recorde", amb la Lletra d’Eduard Joanes i la música en major o menor mesura de tots els membres del grup: Eduard Joanes, Paco Sales, EL Nano, i Salva Morant. La posada en escena del grup aquell estiu va ser un èxit però, el disc senzill no va ser editat mai i això soscavà el grup i els projectes quedaren en un no res.


![]() |
PANTAIX 1983 |

Rebran una bona acollida a la premsa del país i als escenaris.
1985 es l’any de les actuacions al País València, Catalunya i Mallorca.

1987-1988 són els últims anys dels directes de PANTAIX. Van compartint escenari amb grups i cantants de dins i fora del país Ramoncin, Joaquin Sabina, Ñú, Pegasus, Al Tall, Carraixet, Lluis Miquel, Luis el Sifoner, Paco Muñoz, Joan Amèric, Calles Enguix, i tants altres més... en aquestos dos anys la formació de PANTAIX va canviant, a Bernat Pellicer el substitueix Kique Daniel i Carles Piles que va entrar al grup com a pianista.
L’ultima aventura de PANTAIX, fou incorporar la dolçaina com instrument solista, però, amb canvis molt radicals a l’estil del grup i la cosa acaba amb la formació d’un nou grup “B/Vici” on els membres són l'Eduard Joanes (veu i guitarra), Kique Daniel (baix), Vicent Faenes (Percusió), Carles Piles (Teclats) i Xavier Ricard (Dolçaina i flautes). Enregistren en els estudis de Xiuxiu Records de la Vall d’Uixó dos cançons que foren editades pel mateix segell: cara a Nit de Sant Joan i cara b Brollar.
En 1990 PANTAIX i B/Vici decideixen tirar cadascú pel seu compte.